Hälsning från Malmö

Jag befinner mig just nu i Malmö på socialdemokraternas kongress. Att få delta som ombud på en socialdemokratisk kongress är något stort, det som vi fattar beslut om gör verkligen skillnad. Därför är det en stor ära och givetvis ett stort ansvar för mig som kongressens näst yngsta ombud och som ung från Norrbotten. Kongressen har hittils behandlat frågor om internationell politik där kongressen fattade flera radikala beslut om Västsahara. Tidigare idag tog vi beslut om att det inte ska genomföras nationella prov för elever i årskurs tre. Vi unga ombud på kongressen tillsammans med Magdalena Streiffert som är ordförande för studentförbundet drev ikväll flera frågor om höjt studiemedel för sveriges högskolestuderande. I morgon kommer jag själv att rösta för avskaffandet av treårsregeln för folkbokförda med upphovstillstånd.

Att finnas med där stora beslut fattas är både spännande och skrämmande, känslan av att gå in i en votering om nationella prov för nioåringar, ett förslag som för mig som ung socialdemokrat skulle innebära en ny inriktning för den svenska grundskolan, är oerhört känslosamm och ångestladdad. Min röst gör verkligen skillnad och det är både underbart och otäckt samtidigt.

Det är stort att få ett sånt här uppdrag och jag känner ett stort ansvar för att göra mitt bästa så att när det blir dags för kongress igen finns många äldre partikamrater som är villiga att skicka fler unga sossar att delta på en kongress.

Varma hälsningar från Malmö

Alexander Szögi
20 år och ombud på socialdemokraternas kongress

hits