God JUL!

Saaara
Joyeux Noël allihopa!

Jag hoppas att det gar bra for varenda en av er och att ni alla trivs med era liv. Sjalvfallet sa hoppas jag ocksa att ni alla far en jul da ni hinner med allt, utan att stressa. En jul da ni umgas med alla de ni alskar mest och att ni har roligt och skrattar tillsammans med dem. Jag hoppas for er skull att ni lyckas hitta alla de dar riktigt BRA julklapparna som man ar sa nojd med nar man far ge bort, jag hoppas ocksa att ni far mottaga en massa julklappar med fina tankar bakom. Jag utgar fran att ni kommer att ata en massa julgodis, kakor och andra bakverk (ja, jag tror ju inte att jag ar ensam pa jorden om det...) och jag hoppas for er skull att det eventuella tillverkandet av alla dessa godsaker inte inneburit for mycket stress och svordomar. (som det har for mig har med svenska recept pa kanadensisk mark) Jag hoppas att ni kommer vara nojda med SVT :s julperson (vem det nu an ar) och jag hoppas att era julgranar inte ramlar omkull sa att det flyger julgransprydnader i era hem och ni maste ägna julaftonsmorgon till att stada. Nej, for da hoppas jag att ni far ata risgrynsgrot med kanel och socker och att ni kan ga ut pa en promenad med era familjer i det vackra vadret som jag onskar er. Jag hoppas helt enkelt att ni ska trivas under julen, att den ska innebara den dar myyyysiga kanslan, ni vet den man har nar det ar morkt ute och man lyssnar pa julmusik inomhus och har stearinljus tanda och spelar spel med sin familj och ater de dar chokladtryfflarna man lyckats rulla i kakao utan att fa allt pa golvet, i haret eller pa tapeterna..


Sen sa onskar vi ju oss alla trygghet for alla barn, men det behover vi ju inte bara onska oss utan det ska vi arbeta for nu, under och efter julen.
Jag vet inte om det ar risgrynsgröten jag at imorse som gor att jag slanger ifran mig alla klyschor.. Men bara for att det ar klyschor, sa betyder det inte att jag inte menar vad jag skriver. For det gor jag vekligen, verkligen, verkligen.
För visst ar det en vacker varld vi lever i, men an finns det ofantliga orattvisor och livsforhallanden som bara inte FAR forekomma, likval har i Québec som i Sverige och ovriga varlden.

Personligen sa alskar jag att skriva rim under julen, men att gora det pa franska blir latt lite val komplicerat sa darfor har jag skrivit lite kort pa svenska, for er som forstar det spraket... Voici:


Nu tandas tusen juleljus, jag hoppas att alla manniskor har nagot hus
Pa jordens morka rund, jag hoppas alla far karlek, inte bara for en stund

Glans over sjo och strand, varken oga for oga eller tand for tand

Det stralar en stjärna, det ar om jorden vi maste värna
Pa himlen hon star, ta hand om de som inte bra mar


God Jul, mina kara vanner!
Sta upp for den som behover det!
Er Sara



S visar att unga behövs!

  Så var det dags igen. I slutet av var fjärde år så tas listorna från kommunerna till riksdag och landsting. Repskapets ombud är nästan samtliga närvarande (vilket inte händer ofta) och färdigskriva inlägg och förslag ligger i händerna. Men en sak är annorlunda. Efter mötet så går SSU:arna ut med ett leende på läpparna, efter att ha fått igenom alla sina förslag.
 
Luleå Arbetarekommun tog sina listor för någon vecka sedan och jag är stolt över besluten som mötet fattade. Flera unga kandidater fick bra platser och riksdagslistan toppas av Fredrik Lundh, SSU Norrbottens förre ordförande.
 
För unga behövs i de beslutande organen. Egentligen inte för att deras ålder är låg, utan för att de lever det ungas liv. Vi går på krogen på fredagarna, åker kollektivtrafik i stor utsträckning och besöker ungdomsmottagningarna i länet. Vi har rest runt i världen som ingen annan generation och vi är, eller har nyss varit elever i skolan.  Vi känner en verklighet som ingen annan generation har en aning om hur den ser ut.
 
Det här förstod mötet och valde att rösta på SSU:s kandidater som gjorde listorna lite bättre åldersmässigt. Men fortfarande finns det grupper som vi saknar, exempelvis pensionärerna som är i princip obefintliga i våra beslutande församlingar. För om vi vet mest om hur det är att vara ung, så borde ju de vara experter på hur det är att vara gammal.
 
SSU-kamrater! Vi ses på Partiets årsmöte i mars där vi ska se till att listorna blir en bra blandning av åldrar, kön och etnicitet och därmed också olika erfarenheter. Där ska vi kämpa för att visa att vi unga inte består av en ålder, utan är slipade politiker som ska få visa vad vi går för. Men också för att vi ska kunna stå i valrörelsen och visa att unga kan rösta på sossarna och samtidigt lägga en röst på någon som representerar dem.
 
 
// David Nordström, ordförande SSU Luleå
(och på 6:e plats på landstingslistan från Luleå. )

 15438-14

hits