Rapport fran Kanada!

Sara o Naomie
Hej allihopa!


Min tid här, pa andra sidan jorden i varldens, till ytan, nast storsta land, borjar snart springa mot tvamanaderstrecket. Och jag gillar det. Jag gillar Kanada och jag gillar min vardfamilj och de kompisar jag hittills fatt. Det ar roligt. Och det ar spannande. Allt ar nytt och alla vill en val. Mina dagar fylls av skola, badminton och fotboll mestadels... men det finns aven tid for en hel del annat! Folk ursaktar sig hela tiden for att Québec City ar en san “liten” stad.. men for mig som kommer fran Kiruna sa ar den allt annat an det! Jag forsoker ta alla chanser jag far till att se mer av Kanada och Québec och den har kontinenten for den delen. I slutet av november ska jag aka till Montréal med skolan och vad jag vet sa ar det Kanadas storsta stad, om nu inte Toronto sprungit om. Sen ska jag till varen aka till Chicago och Toronto med skolan... men forst, under vintern, ska jag forsoka fa se sa mycket som mojligt av Québecs skidanlaggningar...

Manga vill prata politik med en och jag ska saga att det ar en valdig intressant upplevelse pa franska. Men om ni nagon gang kommer till fransktalande delen av Kanada och ska prata politik sa finns det ett ord att kunna: ‘Chomage’, vilket betyder arbetsloshet. Har tycker man att vi i Sverige kan skatta oss lyckliga med var “laga“ arbetsloshet. Nar jag gick i lagstadiet fick jag lara mig att Kanada har varldens basta valfard, men jag vet inte det riktigt... Min syster här (det ar hon och jag som ni kan se pa bilden ovan) har cystisk fibros, det innebar att hon inte har nat naturligt matsmaltningsensym utan maste fa det i pillerform.. dessutom har hon svagt andningsorgan och far olika sorters behandlingar varje dag for att hon ska kunna leva ett normalt liv. Alla hennes mediciner gar pa over 1000$ i manaden, nagot som betalas direkt ur hennes foraldrars bankkonto. Jag har ocksa en till kompis med cystisk fibros, han heter Markus och kommer fran Norrkoping men bor nu har i Québec for att vara utbytesstudent. Han behover ocksa en massa medicin, men den ar kostnadsfri for honom. Fast i Kanada, vad jag forstar, sa ar alla besok hos doktorn “kostnadsfri”, oavsett hur gammal man ar... men det ar medicinen man far betla ur egen ficka. Ja, det finns manga skillnader och det marker man mer och mer, ju langre tiden gar. Vart svenska barnbidrag ses har som nagot fantastiskt... de har nagot liknande for sma barn, men det ar betydligt lagre. Och att alla barn erbjuds kostnadsfri lunch i skolan ses som nagot otankbart. Ja, jag forsoker satta mig in i poltiken har, men det ar inte sa latt eftersom att allt ar pa franska. Men i mitten av november ska jag och min vardmamma gora studiebesok pa delstatsparlamentet sa jag forsoker lasa in mig pa det nu, mest for att lara mig lite av den politiska terminologin pa franska sa att jag ska fatta nat av vad guiden sager...

Ingen fattigdom tycker jag ar direkt pataglig har... men kanske ar jag inte i ratt omraden. Har dar jag bor just nu har i princip alla swimmingpools och aven utomhus-jacuzzis. Men det ar ocksa intressant att se att manga hus har fasader... det kan vara ett plathus med trafasad (som vatter mot vagen) eller kanske ett trahus med tegelfasad... Men allt ar sa himla prydligt och de flesta i mitt omrade anlitar nan som kommer och klipper graset och allt det dar. Men jag bryr mig inte sa mycket om graset for jag ar alldeles fascinerad av traden! Alla trad ar sa ENORMA! Du milde, alltsa... och nu nar det ar host ar allt sa himla fiiint! Ni som har fatt for er att Kanada ar varldens vackraste land pa hosten, jag tror att ni har ratt.

Har forresten precis kommit hem fran skolan... Ja, med en san dar ful gul buss. Men snart kommer min syster och mamma hem ocksa, sa jag ska ga upp och ta bort mina saker fran hallen och lyssna lite pa The Ark innan dess. Pa tal om det, ar det nan som hort talas om den kanadensiska gruppen “Simple plan”?
hits