Kyrkoval - HALLÅ!!!


                                                 På kampanj













Bilden:  Johan pratar politik på en skola



Efter några dagar ute på gymnsieskolor i Norrbotten så är jag faktiskt förvånad. Nej, inte över att
ungomarna är intresserade och inte över läranas ointresse. Inte heller över att nästan inget vet när
valet är, vad man kan rösta på eller hur man röstar.

Nej, jag är förvånad av att jag inte ser några andra som är ute och pratar om valet på skolorna. Hur sjutton
ska 16-åringar veta hur man röstar, varför man gör det och vad man ska rösta på om den enda chansen
att få prata och fråga är med oss? Vi kan väl inte nå alla?

Många har inte fått någon information i skolorna, deras föräldrar skiter i valet och de har inte stött på ett enda politiskt parti som pratar om det. 

Så, en eloge till de få som varit ute på skolor, gator och på arbetsplatser. Som fått unga (och gamlingar) att gå och rösta.

Och en sista uppmaning: Prata med dina vänner, ovänner, busschaufförer, mormödrar och lärare. Tala om hur viktigt det är att rösta i ett val där rasister kvinnoprästmotståndare ställer upp. Gnäll, tjata och skrik ända tills de fattar att verksamheten för unga, biståndet och demokratin i kyrkan inte är någon självklarhet.


// Åsa Junkka, ombudsman

Kommentarer:
Postat av: mariadahlstrom

Jag ska självklart gå och rösta i kyrkovalet. Men vad ska man rösta på? Det enda som erbjuds här vad gäller personval är människor som suttit på samma stol i årtioenden och som inte vill ha förändringar. Det finns tillomed folk som står på valsedlarna men som aldrig går i kyrkan och inte bryr sig om det andliga.

Så jag undrar vad jag ska rösta på? I min församling finns ingen barnverksamhet, ingen kör och inget engagemang över huvudtaget. Hur ska man få till en förändring via valet?


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits