Därför så många söta tjejer i Umeå


 
Så var man inne på sin åttonde vecka som utflyttad pitebo och nyinflyttad student på Umeå universitet. Jag hade innan jag flyttade hit fått höra från flera håll, inte minst från mina lumparpolare från Umeå att Umeå är en stad som vällsingnats med många snygga tjejer.

 
I förra veckan jobbade jag och två kurskompisar tillsammans i ett rapportarbete om den svenska lagstiftningsprocessen och vi hade bestämt att vi skulle träffas alldeles innanför ingången till universitetsbiblioteket på eftermiddagen. Jag var där först och fick vänta i tio minuter på mina sena kurskamrater.

Vid biblioteksingången rör sig mycket folk in och ut ur biblioteket och under dom där tio minuterna som jag fick stå och vänta slog det mig verkligen vad som mina gamla lumparpolare använt som reklampelare för staden. Det kom och gick söta tjejer hela tiden och i alla kategorier. Detta är absolut inget som är genetiskt betingat för Umeå, det finns både samhällsekonomiska och politiska orsaker till denna koncentration av unga kvinnor.

 
Jag vet att jag är jätte - fjantig som använder just detta som exempel för att belysa denna fråga och att jag mest troligt i dessa tider av politisering av SSUares bloggar riskerar att bli beskylld av politiskt oliktänkande för sexism och objektifiering av det kvinnliga könet.

Men det struntar jag i därför att jag tycker att det är helt fantastiskt att en region som traditionellt sett närt sig på basindustrin där unga som inte kunde försörja sig på industrin flyttade ut, numera har två universitet UMU och LTU. Och att regionen blir attraktiv för många att bo kvar i och bosätta sig i.

 
Glesbygden i Norra Norrland är nog den glesbygdsregion i Europa som berikats mest med kunskap och börjat producera kunskap och kunskapsbaserad arbetskraft under dom senaste tjugo åren.

 
Norra Norrland är numera en region vart unga kan utbilda sig och förverkliga sina drömmar detta saknar motstycke i stora delar av världen och det ska vi vara stolta över.

Den ständiga målsättningen för oss socialdemokrater är att få grupper som traditionellt valt bort utbildning för andra yrkesvägar upptäcker högskolan och i större utsträckning väljer utbildning på högskolenivå.

 
 
 
- Stort minus till dom pajasar som ägnar sin tid åt smutskampanjer riktade mot politiska motståndare. Det är sorgligt för mig att ifrågasätta partikamraters tro på demokratin men det är absolut nödvändigt. Vi socialdemokrater ska inte ägna oss åt sådan skit!

 
+ Foppa, Sudden, Lidas och alla dom andra grabbarna som igår tog tillbaka OS – guldet!

 
// Alexander

 
 
 

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits